Boligstylist

KOMBINASJONEN av to spennende TEORI kvelder

Fagtema: BOLIGSTYLIST arrangeres  en gang i året.

Vårt skoleprogram er tilrettelagt for veiledning, mini- og delstyling for boligsalg.

En BOLIGSTYLIST vil være til god hjelp når BOLIGEN skal gjøres mer ATTRAKTIV som SALGSOBJEKT

MODUL A: Kompetanse for veiledning og rådgivning

MODUL D: Styling for boligsalg, teori kveld 1 og 2  med faglærer Anne Matre

Har du sett de samme møblene i litt for mange boligannonser? Nå advarer Norsk Interiørskole mot lik møblering i flere salgsoppgaver. Skolen foreslår sertifisering av boligstylister for å løfte krav og kunnskap til de som klargjør for foto og visning.

Utfordring
- Ja, jeg har hørt det fra flere boligselgere, at det samme interiøret og møblene går igjen i flere boligannonser. Dette er en utfordring og har blitt et vesentlig tema i undervisningen. Vi advarer elevene mot en slik utvikling, sier fagansvarlig Ronald Moholt i Norsk Interiørskole.

VIL GAGNE ALLE
Han er ikke veldig imponert over det faglige nivået til mange boligstylister. Store styling-byrå flytter de samme møblene og tilbehøret mellom ulike boliger, mener Moholt.
Derfor foreslår Norsk Interiørskole en sertifiseringsordning blant norske boligstylister.
- Sertifisering vil gagne alle aktører, sier rektoren. Det viktigste er å gi boligselgerne trygghet for at stylisten kan sitt fag.

Foto: Ronald Moholt, fagansvarlig ved Norsk Interiørskole

Interesse er ikke nok
- Det er mange stylister som har startet virksomhet ut fra interesse for interiør, men boligstyling krever mer kunnskap enn som så, sier han. Moholt viser til at skolens stylingprogram består av to moduler med flere fagtema, som tar for seg grunnleggende interiørkunnskap, pluss en spesialisering.

Balanse og harmoni er selve bærebjelken i stylist faget. Dette skaper gode foto og oppleves som gode rom å besøke på visning.

Men hvordan lage balanse og harmoni ?
-
Med sin kompetanse skal stylisten få frem potensialet i boligen. Som boligkjøper skal du kunne forstå mulighetene som tilbys i boligen. Dessverre er det for mange som jobber med styling uten å ha faglig forankring, påstår Moholt. Kanskje både meglere og selgere burde stille større krav til de mange stylingbyråene som er aktive i bransjen, oppfordrer han.

ref. Privatmegleren